Van een krijtbord naar Digibord.
Mijn broer is leraar van groep 1 en 2 op de basisschool. Ik weet hoeveel werk hieraan moest verrichten om zijn diploma te behalen. Hij kwam vaak met termen thuis waarvan ik geen idee had van het bestaan. Ik nam een kijkje en ik herkende de basisschool niet meer terug.
Afgelopen week nam ik een kijkje op de basisschool waar hij werkt. Ik wist niet wat ik zag. Het enige wat mij bekend was, dat was een vierkant klaslokaal met stoeltjes en tafeltjes. De rest was voor mij een raadsel.
Het normale old-skool schoolbord is weg. Er zijn geen krijtjes meer te bekennen in de klas en er staat nu het welbekende (voor mij onbekende) Digibord. Noem mij maar ouderwets maar als je minstens 10 jaar niet meer op een basisschool hebt rondgelopen dan heb je geen idee meer hoe het eruit ziet.
Onwijs veel kinderen in een klas.
Het verbaasde mij ook hoeveel kinderen hij in de klas had. Jeetje, ik kon mezelf niet voorstellen dat hij iedereen in de gaten kon houden. Ik wees een kind aan en vroeg wat zij nu aan het doen was. En ja hoor hij kon mij duidelijk uitleggen met welke leermethode zij aan het ‘spelen’ was.
Ik zag verschillende kinderen van groep 1 en 2 achter de computer om wat opdrachten te maken. Wij hadden toen der tijd een computer op de hele school uit het jaar 0, die wij met hoge uitzondering mochten gebruiken.
Leren op de iPad in groep 1 en 2.
Wij proberen onze kinderen te beschermen tegen al die schermen en swipe bewegingen maar heeft dat wel zin? Ze leren op school immers ook met deze methode. Het is wel een verschil als je kind Angy Bird speelt of een leerzaam spel op de computer of ipad maar toch…
Kinderen doen niet zomaar wat op de iPad. De leraar kan achteraf bekijken wat het kind heeft gedaan en hoe zij/hij ervoor staat. Erg handig!
Veranderingen op de basisschool.
Het is wel een feit dat kinderen anno 2016 meer ‘moeten’ dan toen wij op school zaten. Natuurlijk zat er voorheen ook zeker een gedachte achter het leren in groep 1 en 2 maar het gaat een stuk anders.
Ik heb dit ook niet zelf ervaren. Af en toe in de kring wat kletsen en buitenspelen of in een hoek spelen waarin je dit graag deed. De blokkenhoek was mijn favoriet!
Ik kan alleen meet hopen dat de kids van nu, die met deze methode opgroeien, school net zo leuk vinden als ik dat vroeger vond. En geen bepaalde druk hebben als ze aan school denken.
Ik ben blij dat James voorlopig nog niet naar school hoeft. Ik zou hem ook niet kunnen missen de hele dag. Ik vond het erg leuk om eens een kijkje te nemen in een basisschool. Het is allemaal veranderd en ik ben benieuwd hoe dat over twee jaar is, als James naar school moet!
Geen reacties